Sitet for udvikling af historieundervisningen i grundskolen
De er sikkert gode til det selv – de to nye lærere – men kan de have glæde af spil i historieundervisningen?
Daniel R Andersen & Daniel W Bøgedal
Opgavens titel er ganske enkelt “Spildidaktik i historie-undervisningen”. Analyser og diskussioner sker i sammenhæng med afprøvningen af to konkrete undervisningsforløb, som også rummer spildidaktiske overvejelser.
Daniel Rasmus Andersen & Daniel Worm Bødedal er nu færdige fra Absalon – Roskildeafdelingen. De ønsker ikke at fremme anvendelsen af spil for spillenes egen skyld men for elevernes faglige lærings skyld. Undervejs udvikler de deres egen spildidaktiske model. Også motivationsfaktoren er inde i billedet.
Problemformuleringen er: Hvilke muligheder har spildidaktikken for, at kvalificere historiebevidsthed, samt motivation i historiefaget? Og dertil kommer en stribe underspørgsmål: – Hvad er spildidaktik? – Hvad gør et forløb spildidaktisk? – Hvordan kan vi som lærere planlægge et relevant undervisningsforløb med udgangspunkt i spildidaktikken? – Hvilke fordele og ulemper eksisterer ved brug af spildidaktik?