Norske Erik Lund om at skabe historisk overblik hos eleverne i grundskolen

Med direkte reference til engelsk historiedidaktik peger Erik Lund på konkrete metoder til at skabe historisk overblik.


Erik Lund er en af de mest benyttede historiedidaktikere i Norden. HistorieWeb.dk bringer her hans notat fra den Nordiske Fagdidaktikkonference i maj 2009 i Danmark.

Notatet er en lille, anbefalelsesværdig artikel under titlen: Det historiske overblikk: Om bruk av synoptiske rammeverk for å utvikle historiebevissthet – et alternativ til et kanonbasert historiefag?

Notatet giver både en opdatering omkring engelsk historiedidaktik og præsenterer helt konkrete metoder til at skabe historisk overblik hos eleverne – til dels set som alternativ til den danske udgave af kanontænkning. Bemærk notatets litteraturliste, som er en fornem håndsrækning til videre studier.

Erik Lund – cand.philol. fra Universitetet i Oslo – arbejder nu freelance. Det har han gjort siden juli 2006, hvor han forlod stillingen som 1. amanuensis ved Høgskolen i Østfold.
Selve artikel-notatet: Det historiske overblik
1. eksempel på 'synoptisk rammeværk'
2. eksempel på 'synoptisk rammeværk'