Kanon-positiv kronik fra Kristeligt Dagblad peger på udfordringer.
Andreas Rasch-Christensen er ph.d.-stipendiat og videncenterleder på VIA University College i Midtjylland. Med tilladelse fra Kristeligt Dagblad bringer HistorieWeb.dk her hans seneste kronik. Denne gang om den kommende kanon i historiefaget.
"Man kan jo fra centralt niveau beslutte nok så mange gange, hvad eleverne bør lære i historieundervisningen", skriver kronikøren, "men i sidste instans er det jo et spørgsmål om, hvorvidt eleverne optager den viden."
I den sammenhæng kommer vi ikke uden om de personlige fortællinger, mener Andreas Rasch-Christensen. Kanonen vil kun kunne give mening som nære identitetsskabende fortællinger.
Tag kronikken som fil ovenstående – eller gå direkte til kronikken hos Kristeligt Dagblad fra den 18. april 2009.
Giv din kommentar til kronikken nedenfor.
Rasch-Christensens kronik: “Hvad skyder kanonerne med?”