Men hvad er ‘social læring’ her? Det er i hvert fald noget med, at vi i stor udstrækning bedriver vores historieundervisning forkert, så deltagelse og meningsfuldhed IKKE ligger til højrebenet for eleverne.
Ida Vestergaard Amstrup & Tonja Bramstrup Hansen er glade. Solen skinner i Nørre Nissum, og de har begge lige fået en god karakter.
Lad os undtagelsesvist lige se (med et langt citat fra opgavens side 36), hvordan Ida og Tonja tænker ud af boksen i forhold til det ‘sociale’: “Men hvad nu hvis vi anlagde et andet perspektiv, hvor læring bliver sat i den kontekst, som vores levede erfaring med deltagelse i verden udgør? Hvis vi i stedet ser læring som en del af vores menneskelige natur; at læring er både livsopretholdende og uundgåelig, og at vi er gode til det, så længe vi får chancen. Herunder med en tanke om, at læring dybest set er et fundamentalt socialt fænomen, der afspejler vores egen dybt sociale natur som mennesker med evne til indsigt?”
Selve problemformuleringen bliver: ”Hvordan kan en didaktisk udvikling af historieundervisningen i et dialogisk perspektiv øge elevernes motivation i en 6. klasse, og samtidig tydeliggøre relevansen af historiefaget?”